[EUA] Bayer condemnada a pagar una indemnització rècord per contaminació d’arròs
Font: GM Freeze (enviat per Plataforma rural)
Un jutjat de EUA ha concedit una indemnització de 136.800.000 $ a Riceland Foods Inc a conseqüència d’una demanda judicial per contaminació, l’any 2006 als EUA, de partides d’arròs de gra llarg amb arròs transgènic no autoritzat de la varietat experimental LL601 de Bayer. Aquesta indemnització es suma a altres diverses dels tribunals dels EUA, on la companyia agrobiotecnològiques amb seu a Alemanya ha estat repetidament condemnada per negligència per permetre que una varietat GM d’arròs de gra llarg, que no havia rebut les autoritzacions de seguretat , contaminés les collites, cosa que va obligar a aturar les exportacions durant diversos anys. L’arròs GM havia estat conreat en parcel experimentals en els EUA entre 1998 i 2001, però, la seva presència es va detectar en l’arròs importat, almenys en 24 països.
Aquest error és el més recent, en el qual un jutjat de Stuttgart, Arkansas, EUA, va establir 11.800.000 de dòlars com a compensació de danys i 125 milions de dòlars en danys punitius a Riceland, el 19 de març de 2011; s’estima que és la indemnització més alta en la història d’Arkansas. En casos anteriors presentats pels agricultors contra Bayer, també s’ha condemnat a l’empresa per negligent i les indemnitzacions imposades pels jutjats han arribat en algun cas a 48 milions de dòlars a 12 productors d’arròs d’Arkansas el 2010. Les investigacions de l’USDA sobre la causa de la contaminació no van ser concloents degut al temps transcorregut i la falta de registres. Com a resultat, cap acció legal contra Bayer va ser empresa pels reguladors dels EUA
Pete Riley de GM Freeze valora, “L’última sentència en contra de Bayer ha estat molt ben rebuda, ja que hauria encoratjar a les empreses de biotecnologia adoptar un grau molt més gran de l’atenció amb el control i maneig de llavors transgèniques i les parcel d’ assaig. És un altre clar recordatori de per què necessitem normes de plena responsabilitat abans que es cultiven els cultius transgènics. Els agricultors i empreses de la cadena de subministrament, que van patir com a conseqüència de la negligència de Bayer, han hagut de confiar en els tribunals dels EUA per fer justícia en comptes dels organismes reguladors. Fins ara les pèrdues sofertes al Regne Unit i la Unió Europea com a conseqüència de la presència d’arròs GM s’han carregat als minoristes i els importadors, de manera que Bayer encara no s’ha arribat a donar compte de la magnitud dels danys que causa “.